- Університет
- Про університет
- Наглядова Рада
- Ректорат
- Звіти за напрямами діяльності
- Вчена рада університету
- Спеціалізовані вчені ради
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.01
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.02
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.03
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.05
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.06
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.07
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.08
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.09
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.15
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.17
- Спеціалізована вчена рада СРД 26.703.01
- Спеціалізована вчена рада К 26.062.12
- Спеціалізована вчена рада К 26.062.13
- Спеціалізована вчена рада К 26-062-16
- Спеціалізована вчена рада К 23.144.01
- Спеціалізована вчена рада К 26.062.18
- Спеціалізована вчена рада Д 26.062.19
- Стратегія розвитку до 2030 року
- Доктрина розвитку НАУ
- Положення структурних підрозділів
- Відділи, служби, центри
- Відділ управління та адміністрування
- Управління кадрів та документообігу
- Юридичний відділ
- Центр медіакомунікацій
- Планово-фінансовий відділ
- Бухгалтерія
- Навчальний відділ
- Навчально-методичний відділ
- Відділ моніторингу якості вищої освіти
- Відділ ліцензування та акредитації
- Відділ аналітики та управління інформацією
- Відділ аспірантури та докторантури
- Відділ з організації корпоративного управління
- Відділ управління інноваційними проектами освіти
- Відділ технічних засобів навчання
- Відділ науково-технічної інформації
- Науково-технічна бібліотека
- Відділ по роботі зі студентами
- Відділ з питань запобігання та виявлення корупції
- Відділ управління майном
- Відділ внутрішнього аудиту та контролю
- Відділ охорони праці
- Будівельно-технічний відділ
- Відділ головного енергетика
- Відділ маркетингу та технічного розвитку
- Господарський відділ
- Редакційно-видавничий відділ
- Режимно-секретний відділ
- Відділ безпекової діяльності
- Військово-мобілізаційний підрозділ
- Виробничо-ремонтна служба
- Служба головного механіка
- Служба головного метролога НАУ
- Відділ цивльного захисту, пожежної та екологічної безпеки
- Центр льотної підготовки НАУ
- Авіаційний медичний центр
- Інформаційно-обчислювальний центр
- Консультаційний центр
- Автоцентр НАУ
- Спорткомплекс НАУ
- УкрНДНЦ хіммотології і сертифікації ПММ і ТР
- Центр культури та мистецтв
- Центр харчування
- Студентське містечко
- Видавництво
- Профспілка
- Запобігання корупції
- Фінансово-економічна діяльність
- Конкурс на заміщення вакантних посад
- Вибори ректора 2021
- Правила внутрішнього розпорядку
- Скринька довіри
- Навчальні підрозділи
- Інститути, факультети
- Інститут ІКАО
- Інститут міжнародного співробітництва та освіти
- Інститут новітніх технологій та лідерства
- Навчально-науковий інститут неперервної освіти
- Інститут інноваційних освітніх технологій
- Аерокосмічний факультет
- Факультет аеронавігації, електроніки та телекомунікацій (ФАЕТ)
- Факультет архітектури, будівництва та дизайну (ФАБД)
- Факультет екологічної безпеки, інженерії та технологій
- Факультет економіки та бізнес-адміністрування
- Факультет кібербезпеки, комп’ютерної та програмної інженерії
- Факультет лінгвістики та соціальних комунікацій
- Факультет міжнародних відносин
- Факультет транспорту, менеджменту і логістики
- Юридичний факультет
- Льотна академія Національного авіаційного університету
- Коледжі
- Ліцеї
- Кафедри
- Центри
- Інститути, факультети
- Навчальний процес
- Ліцензія та сертифікати
- Експертні висновки
- Сертифікати про акредитацію спеціальностей
- Перелік сертифікатів про акредитацію спеціальностей та освітньо-професійних програм
- Сертифікати про акредитацію освітніх програм за першим (бакалаврським) рівнем
- Сертифікати про акредитацію освітніх програм та спеціальностей за другим (магістерським) рівнем
- Перелік акредитованих спеціальностей за другим (магістерським) рівнем
- Перелік сертифікатів освітньо-професійних програм (ОПП) за другим (магістерським) рівнем
- Ліцензований обсяг
- Сертифікати про акредитацію освітніх програм
- Графік захисту дипломних проектів та робіт
- До уваги випускників! Щодо вартості виготовлення документів про вищу освіту державного зразка
- Кодекс честі науково-педагогічного працівника і студента НАУ
- Науково-методична рада
- Перелік галузей знань, спеціальностей та освітньо-професійних програм
- Болонський процес
- Організація навчального процесу (положення)
- Положення про атестацію випускників Національного авіаційного університету освітньо-кваліфікаційних рівнів (освітніх ступенів) бакалавра, спеціаліста, магістра
- Положення про порядок переведення (поновлення) студентів, які навчалися у вищих навчальних закладах Донецької та Луганської областей, на навчання до Національного авіаційного університету
- Наказ Про введення в дію положень про навчально-наукові інститути університету №166/од від 26.04.2016 року
- Методичні рекомендації щодо вільного вибору студентами навчальних дисциплін
- МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо планування методичної, наукової та організаційної роботи науково-педагогічних працівників Національного авіаційного університету
- МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до розроблення та оформлення робочої програми навчальної дисципліни СМЯ НАУ МР 03.02(09) - 01- 2017
- Методичні рекомендації щодо вільного вибору студентами навчальних дисциплін
- Тимчаове положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти Національного авіаційного університету
- Навчання іноземною мовою
- Положення про конкурсну комісію НАУ
- Післядипломне, заочне та дистанційне навчання
- Підготовка авіаперсоналу згідно з EASA
- Розклад дзвінків
- Розклади занять та екзаменів
- Корисні поради
- Пам'ятка першокурснику
- Зразок диплому НАУ
- Ліцензія та сертифікати
- Наука
- Новини
- Стратегія наукового пошуку НАУ до 2030 року
- Наука в НАУ: історія та сьогодення
- Лауреати державних премій України
- Премії та стипендії для молодих учених
- Наукові досягнення
- Наукові розробки
- Системи штучної вентиляції легенів (ШВЛ) «МОЛЬФАРКА-КОРОНА»
- Багатоцільовий безпілотний комплекс М-6-3 «ЖАЙВІР»
- Двомоторне безпілотне повітряне судно М-7В5 «НЕБЕСНИЙ ПАТРУЛЬ»
- Експериментальне двомоторне безпілотне повітряне судно М-7Д «НЕБЕСНИЙ ПАТРУЛЬ»
- Мобільний безпілотний авіаційний комплекс М-10 «ОКО 2»
- Навчально-тренувальний безпілотний літак М-22Д «АЕРОТЕСТЕР»
- Безпілотний баражуючий боєприпас М-56 «МОДУЛЬ»
- Багатоцільовий двомоторний конвертоплан НАУ-КМ 3 «KУБОК»
- Полікоптер НАУ ПК-08
- Багатомоторний безпілотний вертоліт для перевезення вантажів ПКМ–14 «САТУРНІЯ»
- БПЛА для пошуково-розвідувальних (інженерних) операцій
- Розвідувальна приймальна система
- Навчальний комплекс для навчання шрифту Брайля (BRAILLE TEACH)
- Мобільний сервіс аудіоекскурсій (GLOBERRY)
- Програмно-апаратний комплекс для вимірювання основних мікрокліматичних характеристик в рослинному покриві «LOTUS-1»
- Вертикально-осьова вітроенергетична установка з комбінованим ротором для використання енергії слабких вітрів
- Інформаційна технологія інтеграції проектних, виробничих та нормативно-довідкових даних в процесах технічної підготовки, планування і оперативного управління авіаційним та машинобудівним виробництвом
- Експериментальний зразок автоматизованої системи пошуку підозрілих об’єктів на відео з безпілотного повітряного судна
- Комбінована система захищеного радіоуправління функціями БПЛА
- Прилад для дослідження фізико-механічних властивостей матеріалів методами безперервного вдавлювання та сканування індентором
- Безконтактний оптичний тривимірний профілометр
- Випробувальна машина тертя та зношування АСК-01
- Система контролю якості шарикопідшипників СКП-01
- Стенд передексплуатаційної підготовки підшипників
- Система активного контролю параметрів двигунів внутрішнього згорання
- Передові триботехнології підвищення зносостійкості вузлів тертя машин та механізмів
- Апаратно-програмні засоби інтегрованої інерційно-супутникової навігаційної системи для безпілотних літальних апаратів
- Цифровий вібраційний гіроскоп для систем стабілізації та наведення
- Методологія для створення робастних систем управління польотом БПЛА
- Методологія проектування робастних інерціальних стабілізованих платформ
- Акустичний шумовий метеорологічний локатор з програмною реалізацією статистичної обробки сигналів
- Апаратно-програмний комплекс для неруйнівного виявлення і розпізнавання підземних об’єктів
- Шнековий насос з високим ККД
- Технологія стабілізації осадів стічних вод
- Шнековий метантенк безперервної дії
- Інноваційна схема контролю мікробіологічного забруднення та біостійкості авіаційних палив і матеріалів
- Екологічно безпечні палива для повітряно-реактивних двигунів (BIOJET10, BIOJET20, BIOJET30) з вітчизняними компонентами рослинного походження
- Безпілотний літак з вихроутворювачами на крилі та органах керування
- Легкий багатоцільовий конвертоплан (Light multipurpose convertible aircraft (tiltrotor) САТ-68)
- Глобальні супутникові навігаційні системи GPS, ГЛОНАСС, GALILEO, SBAS, GBAS
- Тренажерний комплекс “Експерт”
- Аеродинамічний комплекс
- Автоматизована система контролю надійності парку повітряних суден авіакомпанії
- Автоматизована система контролю надійності парку повітряних суден України
- Робастні системи управління польотом для малих безпілотних та пілотованих літальних апаратів
- Наукоємні технології створення високоточних стабілізованих платформ
- Наукоємні технології створення та модернізації високоточних комплексів навігації та управління для авіаційної, морської та космічної техніки
- Методика діагностування проточної частини авіаційного ГТД
- Мобільний інформаційно-вимірювальний і керуючий комплекс
- Теорія, методи та методики діагностики аеродинамічного стану зовнішнього обводу літального апарата у польоті
- Система діагностики композиційних матеріалів методом низькошвидкісного удару
- Система імпедансної діагностики композиційних матеріалів
- Акустоемісійна діагностика та моніторинг транспортних, триботехнічних систем, дослідження динамічних характеристик конструкцій
- Система активного контролю параметрів двигунів внутрішнього згоряння
- Економнолеговані евтектичні порошкові матеріали та технології формування на їх основі покриттів триботехнічного призначення із структурою градієнтного типу
- Модернізована машина типу 2070 СМТ-1 для випробування
- Моніторинг фактичних втрат бензинів від випаровування
- Сорбент для вловлювання летких фракцій на об’єктах нафтопродуктозабезпечення
- Екологічно безпечний комплекс для переробки відпрацьованих шин
- Комплекс визначення рівня забруднення з наступним очищенням технологічних рідин та палива
- Інтелектуальна система моніторингу дорожнього руху
- Обробка космічних знімків
- Цифровий імітатор візуальних обставин для пілотажного тренажера
- Модифікований цифровий пілотажний тренажер літака L- 410
- Безпілотники Національного авіаційного університету: історія і сьогодення
- Державне замовлення
- Інвестиційні проєкти
- Наукові інститути та підрозділи
- Польсько-український дослідний інститут м.Вроцлав
- Український науково-дослідний інститут дизайну та ергономіки
- Науково-Дослідний Інститут Інтегрованих Телекомунікаційних Технологій
- НДІ комп’ютерних технологій будівництва та архітектури
- ННЦ Аерокосмічний центр
- Науково-виробничий центр безпілотної авіації «Віраж»
- УкрНДНЦ хіммотології і сертифікації паливно-мастильних матеріалів і технічних рідин
- Науково-дослідний центр екологічних проблем аеропортів
- Науково-навчальний центр інтегрованих комп'ютерних технологій
- Центр експлуатаційної надійності авіаційної техніки
- Науково-навчальний центр екобіобезпеки
- Центр технічного супроводження експлуатації ремонту та модернізації авіаційної техніки;
- Науково-методичний центр з питань забезпечення безпеки польотів
- Науково-дослідний центр інформаційного супроводження експлуатації авіаційної техніки та газотранспортного обладнання
- Незалежний орган сертифікації персоналу з неруйнівного контролю та спеціальних технологічних процесів в авіакосмічній галузі України ( ЦС «Авіа Серт»)
- Науково-дослідна лабораторія аеродинамічних досліджень
- Науково-дослідна лабораторія «Міцність та ресурс літальних апаратів»
- Науково-дослідна лабораторія нанотриботехнологій
- Науково-дослідна лабораторія механіки матеріалів і конструкцій аерокосмічної техніки
- Науково-дослідна лабораторія синтезу та відтворення об’ємного зображення
- Науково-дослідна лабораторія технічної діагностики та неруйнованого контролю авіаційної техніки
- Науково-дослідна лабораторія ракетного палива та пального
- Науково-дослідна лабораторія експлуатаційної надійності та технологічності повітряних суден
- Аспірантура / Докторантура
- Про опублікування результатів дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук
- Науково-технічна рада НАУ
- Наукові школи у Національному авіаційному університеті
- Фахові видання
- Конгреси, конференції та семінари
- План проведення конференцій в НАУ на 2020 рік
- План проведення конференцій в НАУ на 2019 рік
- План проведення наукових, науково-технічних, науково-практичних конференцій та семінарів у Національному авіаційному університеті в 2018 році
- ХХ Міжнародна науково-практична конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «Політ. Сучасні проблеми науки»
- V Всеукраїнська науково-практична конференція молодих учених і студентів з міжнародною участю "Проблеми та перспективи розвитку авіації та космонавтики"
- Урочисте засідання, присвячене Дню науки в 2019 році
- EASA-SAAU Airworthiness Convergence Project, Drones Workshop
- Конкурс підручників - 2019
- Результати конкурсу на кращі підручники, навчальні посібники та монографії 2018 року
- Результати конкурсу на кращі підручники, навчальні посібники та монографії 2017 року
- Результати конкурсу на кращі підручники, навчальні посібники та монографії 2016 року
- Результати конкурсу на кращі підручники, навчальні посібники, монографії та словники 2015 року
- Результати конкурсу на кращі підручники, навчальні посібники, монографії 2014 року
- Результати конкурсу на кращі підручники, навчальні посібники, монографії 2013 року
- Інституційний репозитарій
- Реєстрація НД та ДКР за новим порядком
- Технічні комітети стандартизації
- Патентно-ліцензійне забезпечення
- Студентська наука
- Конкурсний відбір наукових проектів для молодих вчених (2019)
- Результати конкурсного відбору МОН У наукових робіт
- Підсумки наукової діяльності за 2019 рік
- Підготовка матеріалів призначених для відкритого опублікування
- Державна атестація НАУ в частині науково-технічної діяльності
- Додатковий набір в Наукову раду МОН України
- Конкурсний відбір дослідницьких проектів (2020)
- Забезпечення якості
- Проєкти
- Інформаційний пакет ЄКТС
- Рада з якості
- Система менеджменту якості
- Процедури забезпечення якості
- Акредитація освітніх програм
- Відомості про самооцінювання освітніх програм ОС «Магістр», які акредитуються у 2019-2020 н.р.
- Відомості про самооцінювання освітніх програм ОС «Бакалавр», які акредитуються у 2019-2020 н.р.
- Акредитація освітніх програм 2019-2020 н.р.
- Акредитація освітніх програм 2020-2021 н.р.
- Новини акредитації освітніх програм 2020-2021 н.р.
- Академічна доброчестність
- Моніторинг освітньо-професійних програм
- Результати моніторингу якості освіти
- АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ АНКЕТУВАННЯ СТУДЕНТІВ ЩОДО ВИВЧЕННЯ СТАНУ ВИКОРИСТАННЯ ДЕРЖАВНОЇ МОВИ ТА ОЦІНКИ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ У НАЦІОНАЛЬНОМУ АВІАЦІЙНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ
- Аналітичний звіт щодо організації дистанційного навчання в Національному авіаційному університеті під час пандемії COVID-19
- Якість реалізації освітньо-професійної програми «Цифрова економіка» очима студентів (Аналіз результатів анкетування здобувачів вищої освіти вересень 2020 н.р.)
- Оцінка якості організації дистанційного освітнього процесу НАУ станом на вересень 2020 року
- Результати опитування викладачів для оцінки дистанційного навчання в університеті станом на травень 2020 року
- Річний звіт про діяльність закладу освіти
- Матеріально-технічне забезпечення закладу освіти
- Інклюзивна освіта
- Рейтинги
- Наші партнери
- Документація системи забезпечення якості університету
- Аналітичний звіт за результатами анкетування студентів щодо вивчення стану використання державної мови та оцінки якості навчання у Національному авіаційному університеті станом на лютий 2020 року
- Студенту
- Анонімне опитування
- Індивідуальна освітня траєкторія
- Каталог навчальних дисциплін вільного вибору здобувачів вищої освіти (фаховий вибір) для другого (МАГІСТЕРСЬКОГО) рівня вищої освіти
- Порядок вільного вибору навчальних дисциплін для створення індивідуальної освітньої траєкторії
- Інструкція заповнення електронної заяви здобувача вищої освіти НАУ на вільний вибір навчальних дисциплін
- Порядок вільного вибору навчальних дисциплін (освітня послуга за додатковою угодою)
- Каталог навчальних дисциплін вільного вибору здобувачів вищої освіти (освітня послуга за додатковою угодою) для першого (БАКАЛАВРСЬКОГО) рівня вищої освіти
- Каталог навчальних дисциплін вільного вибору здобувачів вищої освіти третього (ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО) рівня для проектування індивідуальної освітньої траєкторії (фаховий вибір)
- Порядок вільного вибору тематики курсового проєктування зі сталого розвитку
- Студентське містечко
- Студентське життя
- Студентське самоврядування
- ППОСА
- Корисні поради
- Розклад дзвінків
- Розклади занять та екзаменів
- Абітурієнту
-
Міжнародна науково-практична конференція «Розвиток економіки та бізнес-адміністрування: наукові течії та рішення»22 жовтня
-
Міжнародна науково-практична конференція: «Національні економічні стратегії розвитку в глобальному середовищі»8 квітня
-
0122Семінар «Системний підхід до управління безпекою авіації»22-23 січня
-
0130Науковий семінар «Авіаційна та ракетно-космічна техніка»30 січня
-
0210VI Міжнародний науково-практичний Конгрес «Міське середовище - ХХI ст. Архітектура. Будівництво. Дизайн»10-20 лютого
-
0312Науково-практичний семінар «Актуальні проблеми розвитку національного ринку туристичних послуг»12 березня
-
0326Щорічна наукова англомовна студентська конференція: «Youth without borders – building cross-cultural awareness» / «Молодь без кордонів – розбудова крос-культурної свідомості»26 березня
-
0327VІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти»27 березня
-
041ХХ Міжнародна науково-практична конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «Політ. Сучасні проблеми науки»1-3 квітня
-
042I Всеукраїнська науково-практична конференція «Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти»2 квітня
-
049ХІ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні підходи до креативного управління економічними процесами»9-10 квітня
-
0416Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми бухгалтерського обліку і аудиту в сьогоденні»16 квітня
-
0416XIII міжнародна науково-практична конференція «Комп’ютерні системи та мережні технології» (CSNT)16-18 квітня
-
0422Загальноукраїнська конференція «Актуальні проблеми міжнародного права навколишнього середовища»22 квітня
-
055Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні тенденції іншомовної професійної підготовки майбутніх фахівців немовних спеціальностей в полікультурному просторі»5 червня
-
0514VІ всеукраїнська студентська наукова конференція «Актуальні проблеми соціальних комунікацій»14 травня
-
0522ІІ міжнародна науково-практична конференція «Глобальний маркетинг: аналіз і виклики сучасності»22 травня
-
0528Науковий семінар «Авіаційна та ракетно-космічна техніка»28 травня
-
0922IX Всесвітній конгрес «Авіація у XXI столітті» – «Безпека в авіації та космічні технології»22–24 вересня
-
1112Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Мультимедійні технології в освіті та інших сферах діяльності»12 листопада








Празьке Комюніке
Комюніке зустрічі Європейських Міністрів освіти
"До зони європейської вищої освіти"
Прага, 19 травня 2001 року
Через три роки після підписання Сорбонської і два роки після Болонської декларації європейські міністри, що відповідають за вищу освіту і представляють 32 країни, що підписала декларацію, зустрілися в Празі, щоб оцінити досягнення і визначити напрями та пріоритети дій на наступні роки. Міністри знов підтвердили своє зобов'язання із заснування Зони європейської вищої освіти до 2010 року. Вибір Праги для проведення цієї зустрічі символізує їх бажання залучити до цього процесу всю Європу в світлі розширення Європейського союзу.
Міністри вітали і розглянули звіт “Сприяння Болонському процесу“, представлений Групою підтримки, і визначили, що цілі, намічені в Болонській декларації, були широко сприйняті і використовувалися як основа для розвитку вищої освіти більшістю країн, що підписали Декларацію, також як університетами, так і іншими установами вищої освіти. Міністри знов підтвердили, що повинні бути продовжені зусилля з підтримки мобільності з тим, щоб дозволити студентам, викладачам, дослідникам та апарату управління отримати вигоду з багатства Зони європейської вищої освіти, що включає її демократичні цінності, різноманіття систем вищої освіти, культур та мов.
Міністри прийняли до уваги Конвенцію європейських вищих навчальних закладів, прийняту в Саламанці 29-30 березня, і рекомендації Конвенції європейських учнів, прийнятою в Гетеборзі 24-25 березня, а також оцінили активне залучення до Болонського процесу Європейської асоціації університетів і Асоціації національних союзів студентів в Європі. Вони також відзначили і оцінили багато інших подібних ініціатив, націлених на майбутнє. Міністри прийняли до уваги також конструктивну допомогу Європейській комісії.
Міністри відзначили, що дії, рекомендовані в Декларації щодо структури ступенів, інтенсивно і широко здійснювалися в більшості країн. Вони особливо оцінили те, як просувається робота над забезпеченням якості. Міністри визнали необхідність в співпраці з питань транснаціональної освіті. Вони також визнали потребу в організації в сфері освіти навчання протягом всього життя.
Подальші дії після досягнення мети Болонского процесу
Міністри заявили, що, враховуючи ухвалення Болонської декларації та формування Зони європейської вищої освіти є умовою для розширення привабливості та конкурентоспроможності вищих навчальних закладів Європи. Вони підтримали тезу про те, що вища освіта повинна розглядатися як суспільне благо, що воно було, є і залишиться уважним до суспільних зобов'язань, правил тощо і що члени співтовариства вищої освіти, що вчаться, – повноправні. З цієї точки зору міністри прокоментували подальший процес таким чином:
Ухвалення системи ступенів, що легко розуміються та є зіставними
Міністри рішуче призвали університети та інші вищі навчальні заклади використовувати всі переваги існуючого національного законодавства і європейських інструментів, спрямованих на полегшення академічного та професійного визнання розділів курсів, ступенів та інших досягнень, так, щоб громадяни могли ефективно використовувати свої кваліфікації, уміння і навики у всій Зоні європейської вищої освіти. Міністри призвали існуючі організації і мережі типа NARIC і ENIC сприяти на інституційному, національному і європейському рівнях простому, ефективному і справедливому визнанню, що відображає нижчевикладену різноманітність кваліфікацій.
Ухвалення системи, заснованої, за суттю, на двох основних циклах
Міністри із задоволенням відзначили енергійне обговорення і розвиток структури ступенів, заснованої на двох основних циклах, що чітко формулюють вищу освіту для доступеневого і післяступеневого навчання. Деякі країни вже прийняли цю структуру, а деякі розглядають її з великим інтересом. Важливо відзначити, що в багатьох країнах ступені бакалавра і магістра або дві інші зіставні ступені можуть бути отримані як в університетах, так і в інших вищих навчальних закладах. Програми, що ведуть до ступеня, можуть мати різну орієнтацію і різні конфігурації для пристосування до різноманітності індивідуумів, потребам навчального процесу і ринку праці, як це було визнано на семінарі в Хельсінкі по ступенях бакалаврського рівня (лютий 2001 року).
Установлення системи кредитів
Міністри підкреслили, що для більшої гнучкості в процесах навчання і отримання кваліфікацій необхідне встановлення загальних наріжних каменів кваліфікацій, підтриманих кредитною системою типа ECTS або іншої ECTS-сумісною системою, що забезпечує як перезалікову, так і накопичувальну функції. Разом із взаємовизнаними системами забезпечення якості такі домовленості полегшать доступ студентів до європейського ринку праці і розширять сумісність із світом праці, привабливість та конкурентоспроможність європейської вищої освіти. Повсюдне використання такої системи кредитів і Додатку до диплома буде підживлювати прогрес в цьому напрямі.
Сприяння мобільності
Міністри знов підтвердили, що поліпшення мобільності студентів, викладачів, дослідників та апарату управління, як це вказано в Болонській декларації, має надзвичайну важливість. Тому вони підтвердили своє зобов'язання вжити всіх заходів для усунення будь-яких перешкод вільному пересуванню студентів, викладачів, дослідників та апарату управління і підкреслили важливість соціальних питань мобільності. Вони взяли до уваги можливості для мобільності, запропоновані відповідно до програм Європейського співтовариства, і прогрес, досягнутий в цій області, наприклад, запуском Плану дій з мобільності, підтриманого Радою Європи в Найсе у 2000 році.
Сприяння європейській співпраці в забезпеченні якості
Міністри визнали життєво важливу роль, яку відіграють системи забезпечення якості в забезпеченні стандартів високої якості і в полегшенні порівнянності кваліфікацій по всій Європі. Вони також схвалили тіснішу співпрацю між мережами по забезпеченню якості і по визнанню. Вони підкреслили потребу близької європейської співпраці і взаємної довіри в ухваленні національних систем забезпечення якості. Потім вони призвали університети та інші вищі навчальні заклади поширювати приклади кращої практики і розробляти сценарії для взаємного ухвалення механізмів акредитації/сертифікації та оцінки. Міністри призвали університети та інші вищі навчальні заклади, національні агентства і Європейську мережу забезпечення якості у вищій освіті (ENQA), співробітничати в кооперації з відповідними організаціями країн, що не є членами ENQA, у встановленні загальних норм ухвалення рекомендацій і розповсюдження кращої практики.
Сприяння європейському підходу до вищої освіти
Щоб далі підсилювати важливі європейські вимірювання вищої освіти і можливості працевлаштування випускників, міністри призвали сектор вищої освіти збільшувати розвиток модулів, орієнтацією або організацією на всіх рівнях курсів і програм з “європейським“ змістом. Особливо це стосується модулів, курсів і програм, пропонованих інститутами різних країн і ступенів, що ведуть до сумісного визнання.
Крім того міністри підкреслили наступне:
Навчання протягом усього життя
Навчання протягом усього життя є істотним елементом Зони європейської вищої освіти. У майбутній Європі, що будується як суспільство і економіка, засновані на знаннях, стратегія навчання протягом усього життя повинна стати лицем до проблем конкурентоспроможності і використання нових технологій, поліпшення соціальної єдності, рівних можливостей та якості життя.
Вищі навчальні заклади і студенти
Міністри вітали і підкреслили необхідність залучення університетів, інших вищих навчальних закладів та студентів як компетентних, активних і конструктивних партнерів до створення та формування Зони європейської вищої освіти. Інститути продемонстрували важливість, яку вони додають створенню сумісної та ефективної, проте різноманітної Зони європейської вищої освіти. Міністри також відзначили, що якість – основна умова для довіри, доцільності, мобільності, сумісності і привабливості Зони європейської вищої освіти. Міністри оцінили внесок вищих навчальних закладів у розвиток програм навчання, що об'єднують академічну якість із сумісністю до довготривалої можливості працевлаштування, і призвали продовжити їх активну діяльність у цьому напрямі.
Міністри підтвердили, що студенти повинні брати участь і впливати на організацію і зміст освіти в університетах та інших вищих навчальних закладах. Міністри також знов підтвердили відмічену студентами необхідність брати до уваги в Болонському процесі соціальні питання.
Сприяння забезпеченню привабливості Зони європейської вищої освіти
Міністри погодилися з важливістю розширення привабливості європейської вищої освіти для студентів з Європи та інших частин світу. Упізнаність та порівнянність європейських ступенів вищої освіти у всьому світі повинні бути розширені розвитком загальних рамок кваліфікацій та узгодженим забезпеченням якості і механізмами акредитації/сертифікації та збільшенням інформаційних зусиль. Міністри особливо підкреслили, що якість вищої освіти та наукових досліджень є і повинні бути важливим визначальним чинником міжнародної привабливості та конкурентоспроможності Європи. Міністри погодилися, що повинна бути приділена підвищена увага вигоді Зони європейської вищої освіти від існування інститутів і програм різної конфігурації. Вони призвали до збільшення співпраці між європейськими країнами в частині, що стосується можливого значення і перспектив транснаціональної освіти.
Енергійне продовження
Міністри взяли на себе зобов'язання продовжити співпрацю, засновану на цілях, викладених у Болонській декларації, і побудовану на схожих і корисних відмінностях культур, мов та національних систем, що залучає всі можливості міжурядової співпраці та діалогу, що продовжуються, з європейськими університетами, іншими вищими навчальними закладами, студентськими організаціями, а також програмами Співтовариства.
Після заяв міністрів, що представляють країни, для яких відкриті програми Європейського співтовариства Сократес, Леонардо да Вінчі або підпрограми Темпуса, міністри вітали нових членів, що приєдналися до Болонського процесу. Вони прийняли заяви від Кіпру, Туреччини і Хорватії.
Міністри вирішили, що нова зустріч Групи підтримки матиме місце в другій половині 2003 року в Берліні, на якій буде зроблений огляд прогресу і встановлені напрями і пріоритети для наступних стадій процесу руху до Зони європейської вищої освіти. Вони підтвердили потребу в структурі, що складається з Групи сприяння та Групи підготовки для доведення справи до кінця. Група сприяння повинна бути складена з представників усіх країн, що підписали відповідні документи, нових учасників та Європейської комісії. Вона повинна бути очолювана представником країни, головуючої в цей час в Європейському союзі. Група підготовки повинна бути складена з представників країн, що приймають на попередній та наступній зустрічах на рівні міністрів двох держав – членів Європейського союзу і двох країн, що не входять в Союз. Останні чотири представники обиратимуться Групою сприяння. Представники головуючої в Європейському союзі країни і Європейської комісії також входитимуть до Групи підготовки. Група підготовки очолюватиметься представником країни, що приймає наступну зустріч на рівні міністрів, Європейській асоціації університетів, Європейській асоціації вищих учбових закладів, Асоціації національних союзів студентів в Європі і Раді Європи необхідно консультуватися з перевірки ходу розвитку процесу.
Для того, щоб процес йшов далі, міністри просили Групу сприяння упорядкувати семінари для проведення досліджень в наступних областях: співпраця, що стосується акредитації і забезпечення якості; визнання результатів навчання і використання кредитів в Болонському процесі; розвиток сумісних ступенів; соціальні питання, із спеціальною увагою до перешкод мобільності, а також розширення Болонського процесу, навчання протягом всього життя і залучення до обговорення студентів.
Оновлено: 13.09.2012, 12:35
- Хронологія Болонського процесу
- +
- Словник термінів європейської вищої освіти
- +
- Сорбонська декларація
- +
- Болонська Спільна Декларація
- +
- Празьке Комюніке
- +
- Берлінське Комюніке
- +
- Бергенське Комюніке
- +
- Лондонське Комюніке
- +
- Будапештсько-Віденська Декларація
- +
- Льовенське Комюніке
- +
- Бухарестське Комюніке
- +
© Національний авіаційний університет
м.Київ, просп. Любомира Гузара 1
post@nau.edu.ua | (044)406-79-01